tisdag 24 juli 2012

Etapp 2

Den andra etappen avgjordes idag på Duodde Beach på Bornholms sydligaste spets. Stranden har flera gånger blivit utsedd till Europas finaste strand och iklädd bikini sittandes i en solstol med en fruktjuice i handen skulle man säkert uppskatta den kritvita, finkorniga sanden till fullo. Iklädd löparskor med en nummerlapp på bröstet och ett tidtagarur på armen uppskattar jag dock hellre hård, svart asfalt.

5,7km skulle alltså avklaras mitt på sandstranden som inför loppet fick tömmas på soldyrkare av flitiga funktionärer. Jag hade förberett mig på det värsta och räknade med att springa samtliga 5700m i riktig lös sand utan något fäste. Insåg dock på uppvärmningen att det inte riktigt var så illa som jag trott. På vissa delar av banan var sanden ganska hårt packad och på andra delar kunde man springa i vattenbrynet och därmed klara sig undan det mjukaste underlaget. Insåg att vägval kommer att bli avgörande och att det gäller att hålla koll på var man sätter fötterna dels för att hitta det hårdaste underlaget men dels också för att inte ramla på de hål och sandslott som många barn verkade ha roat sig med att gräva och bygga denna soliga dag.

Inför starten kände jag en skräckblandad förtjusning. Det var verkligen en fantastisk upplevelse och en häftig syn att se tusentals löpare värma upp och ladda mitt på stranden i solskenet. Samtidigt var det lite läskigt att inte veta vad som väntade - hur sjutton känns det att maxa på det här underlaget? Hur fort kan man springa? Orkar man springa?
Bestämde mig för att starta ganska lugnt för att hushålla med krafterna till sista biten då jag visste att underlaget blev sämre efter vändningen vid 2,5km och att sista km var kuperad i sanddynorna och med riktigt mjuk sand som underlag. Detta visade sig vara väldigt klokt, kände mig stark genom hela loppet och plockade rejält med placeringar mot slutet där många hade det riktigt tufft i det knappt springbara underlaget i sanddynorna.
Kändes också klokt att jag lyckades undvika att dra på mig onödigt mycket syra i benen efter gårdagens maxlopp och därmed spara lite kraft till morgondagens kuperade terräng. Trots detta var jag enbart 6sek efter gårdagens överlägsna segrarinna och placerade mig på en tredje plats.
Kul att ha en så bra och lätt känsla i kroppen och skönt att återhämtningen verkar funka som den ska! Återstår att se om min kropp vill vara med hela vägen fram till fredag och ska bli spännande att se hur jag reagerar på tävlande så många dagar på rad.

Utöver löpning har dagen bjudit på en utflykt till byn Gudhjem där vi strosade runt i stadens centrum som är den första ort jag varit i där huvudgatan med alla affärer och restauranger hade typ 17% lutning varför det bjöds på grym backträning att fönstershoppa. Vi passade även på att ta en öl/pepsipaus i folkmyllret i den trevliga hamnen samt titta på karamelltillverkning innan färden gick tillbaka till Sandvig igen där jag för första gången laddade med en LCHF lunch innan lopp. Smörrebröd bestående av lax med majo, panerad fisk med remouladsås och en ägggucka fyllde inte direkt på kolis-förråden men väl fettförråden och det verkar ju ha funkat kanon med tanke på hur bra kroppen kändes på dagens lopp. För mig är halva nöjet med semester att testa inhemska specialiteter så vad vore en semester i Danmark utan smörrebröd och röd korv?

Nu ska jag koppla av med att sitta en stund på vår vackra terrass och läsa en bok till ljudet av havet och njuta av hur gott det är med semester.


Första, och troligen enda, gången jag laddar inför lopp med Smörrebröd.
Men är det semester så är det!
På en av europas finaste stränder iförd full löparutstyrsel.
Bikini hade gett en snyggare bränna, men var skulle man fästa nummerlappen?
Stegringslopp i sanden innan start kändes mer som hård träning
än uppvärmning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar