fredag 27 juli 2012

Etapp 5

Den femte och sista etappen avgjordes idag i Bornholms huvudstad Rönne. Banan var en snabb, i princip helt flack 10km bana så om man inte hade haft fyra dagars tävlande i benen hade det varit en suverän pers-bana.

Min taktik inför loppet var såklart inte att sikta på pers, var nöjd med att ha milpersat i måndags, utan jag skulle försöka gå på så hårt jag kunde men befarade att kroppen skulle vara trött varför tiden kändes oväsentlig. Jag och Charlotte (som låg fyra inför sista etappen) bestämde att gemensamt försöka hålla den tyska ståltanten på femteplatsen bakom oss så att vi fick hamna på topp fyra som erhöll lite finare priser än övriga och därmed kändes som "riktiga" placeringar.

När startskottet gick fick jag en överraskning, min kropp var inte alls trött utan instället vansinnigt pigg och det kändes så himla lätt att springa. Tyckte inte att jag pressade mig men ändå tog jag ledningen och anförde en klunga om ca 8 löpare i ungefär 5km på mellantiden 17,41.
Då gick tävlingens totalledarinna på lite hårdare och fick en lucka som kändes onödig att försöka täppa igen då hon ändå var nästan tre minuter före mig totalt vilket jag knappast skulle ta in på en etapp om jag så sprang till jag stupade. La mig istället i rygg på totaltvåan (som även hon var långt före mig totalt) och bestämde mig för att hänga på henne så länge det gick. Nu var det ju så att jag var vansinnigt pigg idag så att hänga på henne var faktiskt inget problem, det var snarare så att jag funderade på att öka farten och gå ifrån men bestämde mig för att vara taktisk och bara se till att hålla rätt löpare bakom mig. Kändes som jag inte hade något att vinna på att plocka in några sekunder framåt eller utöka bakåt, däremot allt att förlora om jag gick på för hårt och väggade. Flöt därmed bara med bakom tvåan, tog vara på den bra ryggen i lugnt och behagligt tempo och bevakade min placering. Kändes helt galet, fantastiskt, superkul att få känna mig i så bra form efter hela veckans tävlande att jag hade full kontroll på loppet och med enkelhet kunde göra 36,48. Äntligen är jag tillbaka, äntligen funkar kroppen och att få en framgång efter alla motgångar känns som en sådan lättnad att jag nästan blev tårögd när jag insåg att jag säkrat en pallplats.
Att även Charlotte lyckades hålla tyskan bakom sig och klara sin fjärdeplats blev grädden på moset. Mission completed och det var kul att få avsluta den roliga veckan tillsammans på prisutdelningen på Rönne stadion!

Nu är väskorna packade för hemfärd tidigt imorgon bitti. Väl hemma ska ett sista 25km pass avklaras innan väskorna packas om för en vecka av OS-tittande i London kombinerat med lugna joggpass för min del. Ska bli härligt att se andra slita medan jag själv kan äta glass vid sidan om och njuta av välbehövlig återhämtning!
Mission completed, svenskt på både tredje och fjärde plats!
Om jag lyckades hålla min tredjeplats skulle det bli glass efter målgång,
om jag tappade min placering skulle det bli Swebar som vanligt.
Hej Ben & Jerry!

1 kommentar:

  1. GRATTIS!!!

    Åh, vad roligt att det funkar för dig. Kram mamma

    SvaraRadera