måndag 9 juli 2012

Möhippa

I augusti ska min allra bästa vän Nettan gifta sig med sin fina Pelle. Jag och Jonne har fått den stora äran att vara toastmasters denna stora dag och med den äran medföljer ju även vissa ansvarsområden. Som t e x att vara med och anordna möhippa/svensexa.

Tillsammans med brudens syster och ytterligare en kompis har planeringen av denna dag pågått i flera veckor där allt från inbjudningar till aktivitetsbokningar och klädinköp har styrts upp in i minsta detalj. Planeringen har varit fantastiskt kul och inte det minsta jobbig, det jobbiga har varit att ljuga för sin bästa vän/syster för att dagen skulle bli en överraskning. Vi har alla ljugit om våra helgplaner, personligen skulle jag officiellt stanna kvar i Stockholm efter torsdagens tävling ända till på söndagen medan jag i verkligheten istället åkte hem tidigt i fredags morse. Men trots alla lögner hade hon ändå sina misstankar vår kära Nettan, och i ärlighetens namn tror jag inte att hon blev superöverraskad när tolv tjejer stormade hennes hem i lördags utrustade med partytutor som väckte hela området och ville bjuda henne på frukost. Men vad gjorde det? Dagens aktiviteter var ju ändå en överraskning!
En trevlig frukost i trädgården följdes av utklädnad av bruden innan vi for in till Varberg där en segway väntade för att vara hennes färdmedel när diverse uppdrag skulle utföras i den myllrande torghandeln. Bruden fick en lista med diverse uppdrag som var värda olika stort antal poäng beroende på svårighetsgrad och sedan var det bara för henne att välja och vraka vad hon ville utsätta sig för. Bruden är en tjej med en vansinnig vinnarskalle så hon kastade sig frenetiskt över uppdragen och genom att bjuda på sig själv och inte "banga" för något bjöd hon både oss och sig själv på en rolig förmiddag där det dansades med pensionärer, badades i fontäner, tiggdes jordgubbar och sjöngs sånger.
Bruden i nya, fina kläder!

Vi stötte på en annan svensexa i stan. Nettan var snäll nog
att bjuda grabbarna på en åktur...
Efter avklarade uppdrag bar det sedan av till aktivitetscentret Ästad gård där vi delades in i två lag och fick tävla i diverse olika grenar, allt från kluriga tankeuppgifter till väldigt fysiska hinderbanor. Tyvärr vann inte brudens lag, vilket i normalfallet hade väckt den dåliga förloraren i min bästa vän, men just denna dag tror jag inte att någon av oss la någon vikt i vem som vann - vi hade bara så himla roligt tillsammans!
Svettiga, skitiga och trötta slappnade vi sedan av ett par timmar i relaxen där vi badade tunna, bastade och kallbadade i sjön innan vi piffade till oss och avslutade dagen med en middag på Socitetsrestaurangens uteservering. Efter en underbar dag där all planering klaffade, där vädret var med oss och allas humör var på topp återlämnade vi en glad och nöjd brud till sin familj innan vi alla stupade i säng efter en lång och händelserik dag.
Trots att vi bröt upp redan vid midnatt och trots att jag var chaffis och således inte intog en enda promille alkohol blev söndagen en ovanligt sömning dag. Jag vaknade ganska tidigt och eftersom prognosen lovade strålande sol och min plan för dagen var att testa lite strandlöpning för att förbereda mig inför strandetappen på Bornholmstävlingen insåg jag att det bästa vore att pallra sig ut på stranden snarast möjligt om man skulle få springa utan att behöva kryssa mellan barnfamiljernas picknickkorgar och solstolar. Attackerade således stranden redan vid 7,30 tiden och efter någon timmes slit på det ospringbara underlaget tog det fullständigt slut på energi i min kropp varför jag i ärlighetens namn inte brydde mig om att göra särskilt många mer knop den dagen utan istället var som fastgjuten i solstolen med en bok i handen. Troligen var det anspänningen inför lördagen och oron för att allt inte skulle funka enligt plan som plötsligt släppte och omvandlades till en enorm trötthet, och faktiskt också tomhet nu när allt var över. Vad ska mina tankar nu fyllas av?
När jag vaknade i morse kände jag mig dock full av energi igen, de mentala batterierna har laddats i och med detta roliga och lyckade avbrott i vardagen och genom att få umgås en hel dag med alla dessa skojiga tjejer, och de fysiska batterierna laddades i och med söndagens absoluta viloläge.
Nu ska min första semestervecka fyllas med gristräning, gristräning och ännu mera träning till min fina J också får semester framåt helgen och vi ska bege oss iväg på diverse äventyr.
Hög tid alltså att knyta på sig löparskorna för dagens första pass, 25km distans varav 5km tröskel, som ser ut att få avklaras i strålande solsken! Bara vetskapen om att jag i väntan på pass nummer två inte behöver göra annat än att äta och vila med sommarpratarna i hörlurarna gör att det känns som rena lyxlivet.
Sommar, sommar, sommar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar