onsdag 11 juli 2012

Kost, del 1

Jag har ju lovat att hålla er uppdaterade i mitt samarbete med den kostexpert som ska hjälpa mig att utreda om jag behöver förändra något i min kost för att få maximalt resultat av min träning. Nu har vi tagit steg ett i den processen.
Under tre dagar har jag fått registrera allt jag äter och dricker in i minsta detalj. Allt ska vägas och alla uppgifter om livsmedlet ska anges – från vilket fabrikat det är på brödet till vilken fetthalt det är i yoghurten. Eftersom jag alltid lagar all min mat från grunden är det ju ganska enkelt att redogöra för vad maten innehåller, dock blir listan över en middag ganska lång när man inte bara ska ange vad man har ätit utan även exakt vad maträtten innehåller.
Det räcker alltså inte att ange att jag käkat hemlagad kycklingwok till middag utan det ska även anges allt från hur många matskedar kycklingfond jag hade i såsen, till hur många gram ris det käkades och hur mycket olivolja jag hade i pannan när jag wokade.
Som ni förstår är det ett rätt omfattande arbete, tur att jag har semester från mitt vanliga jobb!

 Min och min tränares oro har ju varit att jag inte får i mig den mängd energi jag behöver eftersom jag så lätt tappar i vikt och så lätt ”väggar”, men jag börjar tvivla på det när jag tittar på kostregistreringen. De tre sidor som mallen hade för att fylla i tre dagars ätande var fulla när en dag återstod, känner mig som ett matvrak och undrar verkligen om det finns en möjlighet att man förväntas äta MER än så här? Tro mig, man äter ganska många grejer på en dag när man ser det på pränt…

För samma dagar som jag har fyllt i kostregistreringen har även en aktivitetsregistrering bokförts där varje timme är uppdelad i tiominutersintervaller. Varje tiominutare anges med en kod som visar vad jag gjort, t e x MT = Tung motion, S = sittande, L = sova osv.
Detta för att få en uppfattning om hur mycket man aktiverar sig på en dag för att därefter kunna mäta energibehovet.
Utöver detta har jag även fått ge exempel på hur en tuff, halvtuff och en lätt träningsvecka ser ut, vilka tidpunkter på dagen jag brukar träna samt hur jag kostladdar inför tävling.
All denna information har idag skickats till kostexperten som ska gå igenom den till vi ses framåt helgen. Därefter återkommer hon med synpunkter på vad jag bör förändra och en ny kostplan. Nästa steg är sedan att jag testar detta någon månad innan vi ses ännu en gång för en utvärdering och då kommer vi även att kika på hur en bra, individuellt anpassad uppladdning inför olika lopp kommer att se ut.

Ska bli riktigt spännande att se vad vi kommer fram till, lovar att hålla er uppdaterade på hur det fortskrider!

När vi ändå diskuterar kost kan jag passa på att erkänna att den där viktuppgången jag utlovat har uteblivit, tror det är omöjligt att gå upp i vikt med träningsveckor som denna som innehåller typ 4 timmar daglig träning. Under tuffa träningsveckor är jag vansinnigt noga med vad jag äter, men snart är den här grisveckan avklarad och en lugnare återhämtningsvecka väntar då jag tänker passa på att gå över på semesterkostplanen som avviker väsentligt från min vardagliga kost. Enligt mitt tycke bör en riktig semester innehålla minst en glass om dagen, kan det vara nyckeln till viktuppgång månne? Ska ställa frågan till kostexperten och se vad hon tycker... eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar