onsdag 4 juli 2012

Semester


Vaknade i morse med en skön känsla i kroppen då det var sista morgonen på många veckor då jag blev väkt av väckarklockan som kallade till ännu en dag på jobbet. Nu väntar istället flera veckors ledighet där kontorsstolen, jobbkläderna och vardagsstressen ska bytas mot solstolen, fritidskläderna och avkoppling och där dagarna ska fyllas av en härlig kombination av aktiviteter, resor, träning och vila istället för vardagens stressiga ekorrhjul.

Ser fram emot känslan att kunna vara uppe så länge jag vill på kvällen utan att behöva stressa i säng för att få ihop rätt antal timmar sömn.
Ser fram emot att inte bli väkt av väckarklockan utan istället vakna av att kroppen är utvilad och för att man faktiskt vill stiga upp ur sängen.
Ser fram emot att upptäcka nya platser och resmål som jag aldrig sett tidigare, samtidigt som jag ser fram emot lugn och ro i sommarstugans trygga vrå.
Ser fram emot att ha tid att träffa vänner och familj och ta igen all tid då man inte hinner ses under resten av året.
Ser fram emot att äta glass från glasskiosken varje dag, jordgubbar med mjölk och knäckebröd med färskpotatis till lunch i solen och långa grillkvällar eller uteserveringshäng på kvällarna.
Ser fram emot att morgonjogga och avsluta med ett dopp i havet.
Ser fram emot att koppla av med en bok i solstolen, eller för all del i soffan om det regnar.
Ser fram emot att kunna träna både en, två och tre gånger per dag utan att vara stressad över att annat måste prioriteras bort.
Ser fram emot att slippa alla vardagliga måsten.

När jag tänker tillbaka på sommarloven man hade som barn minns jag dem som evighetslånga. Jag minns bara soliga dagar där man sparkade boll i trädgården till det mörknade ute, sommarlovsmorgon på tv med ett glas oboy och en prickig korv macka, semestrar på Öland med familjen, hemrullade köttbullar hos mormor, galna dagar med omåttligt karusellåkande på Liseberg och härliga dagar på badstranden med bröderna och tillhörande strandleksaker.
Jag minns inget regn, inga mygg, inga långtråkiga dagar och ingen ångest när sommarlovet passerade halvtid och man började fundera på att det härliga snart är över. Kanske har man ett selektivt minne och att de dåliga dagarna sorteras bort till förmån för de bra dagarna, kanske var det precis lika trist när det regnade nu som då. Men jag tvivlar på det.
Snarare tror jag att man var mer bekymmerslös och helt enkelt tog vara på dagen istället för att fundera över hur det kunde varit, borde varit eller vad som komma skall.
Precis så vill jag leva min sommar 2012.
Jag ska ta vara på var dag och jag ska inte låta småsaker förstöra min semester. Jag ska garva när jag får en förkolnad köttbit på min tallrik på grillkvällen, jag ska njuta av att ligga på soffan och läsa när regnet smattrar mot rutorna och jag ska med glädje krypa in och titta på film när myggen biter mig alltför illa framåt kvällen.
Jag ska fånga dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar